dinsdag 8 juni 2010


Fieldtrip Dutch Art & Design Salon – 19 mei 2010

Op woensdag 19 mei 2010 heb ik deelgenomen aan de fieldtrip naar Dutch Art & Desing Salon. Zij bieden carrierondersteuning en verkoop aan Nederlandse kunst en design talenten, door hun werk bekend en gewild te maken onder consumenten, bedrijfsleven en media.

Ik heb deze dag allereerst een rondleiding gekregen door de expositieruimte. Tijdens de rondleiding werd uitvoering verteld over het ontstaan van het bedrijf, het concept en waar het bedrijf zich op dit moment mee bezighoudt. Vervolgens kregen we een presentatie over verschillende muziekstijlen en hoe verschillende mode, vroeger en nu, daaruit is ontstaan.

De manier waarop de organisatie in elkaar steekt is erg onderscheidend van andere expositieruimtes. De organisatie is 3 jaar geleden op vrijwillige basis opgericht. Per toeval kwam de eigenaresse in contact met verschillende kunstenaars en ze besloot hier wat mee te gaan doen. Ze speelde met de gedachten, nog onbekende talenten, expositieruimte aan te gaan bieden. Ze sloeg toen de weg van bemiddelaar tussen kunst, mode en interieur in. De missie die ze aanhangen sluit hier dan ook goed bij aan. Ze willen talenten helpen hun carrière professioneel te ontwikkelen zodat zij kunnen doen waar ze goed in zijn; unieke exclusieve kunst en design maken!
Opvallend aan de organisatie is dat ze laagdrempelig zijn en openstaan voor nieuw talent.

Het feit dat de expositieruimte voor iedereen toegankelijk is en er geen toegangsprijs wordt gevraagd laat zien dat het laagdrempelig is, en toegankelijk voor iedereen. Daarnaast vragen zij geen geld aan de kunstenaars om hun kunst tentoon te stellen. Ze hebben slechts een lidmaatschap. Dat Dutch Art & Design Salon maar 40% van de opbrengst van een verkocht exemplaar vraagt, geeft ook aan dat ze laagdrempelig zijn. Ook de naam Dutch Art & Design Salon moet het laagdrempelige kenbaar maken. Omdat het Salon heet in plaats van een galerie. Daarnaast doen alle medewerkers dit op vrijwillige basis!

Als verbeterpunt moet de organisatie zich nog meer op de markt gaan profileren. Ze hebben absoluut een onderscheidend concept maar ze moeten ervoor zorgen dat dit ook kenbaar wordt bij de buitenwereld. Daarnaast zou ik de locatie wat opknappen omdat het kan ogen als ‘vervallen’. Verder zou ik ze aanraden de locatie beter op de kaart te zetten. Wanneer je langs het gebouw loopt zie je namelijk niet dat zich daar het Ducht Art & Design Salon bevindt. Je loopt er als voorbijganger zo voorbij. Wanneer ze deze punten zouden aanpakken denk ik dat er veel meer bezoekers op af zullen komen.

Het belangrijkste dat ik heb geleerd tijdens mijn fieldtrip, en wat ook zeker belangrijk is voor in de toekomst, is het feit dat een bedrijf met zijn concept, onderscheidend moet zijn van de rest. Dutch Art & Design Salon is dit absoluut. Tevens heb ik geleerd dat het ook erg belangrijk is dat de markt ook daadwerkelijk moet zien dat jij onderscheidend bent met je concept. Dit was bij Ducht Art & Design niet het geval en ze wilde dit dan ook erg graag veranderen.

Al met al heeft het wel bijgedragen aan mijn werkveldoriëntatie. Ik heb een sector van de creative industries kant leren kennen en geleerd waar je als bedrijf op moet letten en wat je kunt verbeteren. De presentatie over de invloed van subculturen op de mode was ook interessant. Het heeft niet bijgedragen aan mijn werkveldoriëntatie maar het heeft wel bijgedragen aan mijn algemene kennis. In groot geheel kende ik de verschillende muziekstijlen en de modestijlen die eruit zijn ontstaan. Maar van sommige stijlen kende ik de achterliggende gedachten nog niet of de oorspronkelijke afkomst. Dit was dus wel interessant om te horen.
Er is veel verteld en laten zien, al met al een interessante dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten